شهر عشق

به یاد معلمی عاشق آقا رضا ایزی تقدیم به همه ی دوستان و دانش آموزان و ..

شهر عشق

به یاد معلمی عاشق آقا رضا ایزی تقدیم به همه ی دوستان و دانش آموزان و ..

شهر عشق

این وبلاگ فضایی است برای درد دلهای دوستانه و ذکر خاطرات .....
ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه ها را...

همه میپندارند،
که عکس پدرم را ؛
به دیوار خانه ام آویخته ام!
اما نمیدانند
که دیوار خانه ام را ،
به عکس پدرم تکیه داده ام...

  • ۰
  • ۰

فروید و نظریه تکرار خاطره ناگوار

فروید در یکی از چهارچوب های اندیشه روانکاوانه اش به یک تعریف بسیار فراگیر از مرض « اجبار در تکرار – Repetition compulsion » رسید. او به مدد چند مشاهده بسیار جالب توانست متوجه دو نکته اساسی در رفتار بزرگسالان و کودکان شود:

۱)  او مقدمتاً پی برد آدم هایی که اتفاق اسفناک و یا وحشتناکی در زندگی شان می افتد به طور ناخودآگاه در حین خواب، اتفاق بدِ مورد نظر را بازسازی و تکرار می کنند. فروید متوجه شد که تکرار اتفاقات شوکه کننده در حین خواب، در سربازان از جنگ برگشته نیز به وقوع می پیوندد.

به نظر فروید، انسانها با تکرار حوادث و تصادفات ناگوار در خواب، ناخودآگاه تلاش می کنند که بر شوک ناگواری که بر آنها وارد شده تسلط پیدا کنند. اما چگونه؟

۲) او در ضمن پی برد که کودکان با بازی مخصوصی که انجام می دهند سعی می کنند ترس و نگرانی ناشی از غیبت مادر یا پدر را به کنترل خویش در آورند. به عنوان نمونه، فروید مشاهداتش در باره یک خردسال را ثبت می کند که با پرتاب اسباب بازی (که با نخی بسته شده) به زیر لحاف یا در گوشه ایی که دیده نشود و به دست آوردن مجددش، به خیال خودش، مدام به مادرش که او را ترک کرده می گوید « برو، من به تو احتیاجی ندارم» و بعد با بازگرداندن مداوم اسباب بازی، به این ماجرای تخیلی قوت می بخشد که هر موقع که اراده کند اسباب بازی ( مادر) را می تواند باز گرداند.

به نظر فروید، مسیر تکرار اعمالی که از بچه سر می زند، به وی اجازه می دهد تا غم و نگرانی ناشی از جدایی موقت از مادرش را ترمیم کند. قابلیتی که لایه جدیدی از شخصیت قوی را برای کودک فراهم می کند.

به قول فروید همه ما می خواهیم به مرحله قبلی تر زندگی برگردیم. چیزی شبیه به بازگشت به دوران امن و آرام جنینی یا به تعبیر دیگر « the desire to return to an earlier state of things». مثل رفتار و عادتی نظیر دیدن فیلمی که دوست داریم، شنیدن مداوم موسیقی که دوست داریم یا حتی بازگشت به رفتار ناهنجار نظیر آشنایی یا رابطه با آدم هایی که می دانیم اذیت مان خواهند کرد و …

  • ۹۴/۱۱/۲۵
  • نادیا ایزی

نظرات (۳)

  • موسی الرضا امین زارعین
  • درآخر پارگراف اولی احتمالا شود درستتر به نظر می رسد.مناره ومساجد را لطفا دوباره قرائت فرمائید
  • موسی الرضا امین زارعین
  • لطفا عنوان را دوباره رویت بفرمائید شایدخالی از اشکال نباشد
  • موسی الرضا امین زارعین
  • در پاراگراف اول باید شد به شود تبدیل شود.
         آرامش وسربلندی برای حضرت علیه و علو درجات را برای شادروان مرحوم ابوی ازدرگاه ایزد متعال مسالت داریم.
    پاسخ:
    سلام و عرض ادب
    سپاس از دقت نظری که به این وبلاگ دارید با احترام

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی